En tanke.

Fick precis en liten tillrättavisning av min fader om hur man ska leva sitt liv...
Han började prata om varför man lever här på jorden och hur han tyckte att man skulle leva det. Det hela började med att jag inte ville följa med till kyrkan i morses antingen för att följa med pappa eller för att lyssna på mamma när hon sjöng i svenska kyrkan...har inget emot att följa med till kyrkan...frågan är bara om det hjälper överhuvudtaget eller om man ska göra det för pappas skull..

Jag följde då inte med för att jag orkade verkligen inte sätta mej o lyssna på en tvåtimmars lång predikan på morgonen...speciellt inte när jag redan mådde illa och hade den där känslan av att denna dagen är redan en fruktansvärt seg dag plus huvudvärk. 

Då börjar min pappa att prata om Gud o Djävulen med mig och att om jag skulle tro på det som han trodde på skulle jag vara en betydligt gladare människa, anledning till detta är att han tycker jag är vresig ungefär 70% av en hel vecka...problemet är att jag har försökt åtgärda detta me att vara en bättre person, en gladare o trevligare person den sista månaden...men det verkar som att det inte har märkts ett dugg! Så är det värt det?!
Sen pratade vi om att de personer och dess familjer som råkar ut för olyckor inte tror på samma sätt som pappa gör och därför har de typ "straffats"...men allvarligt talat...de som tror på Gud drabbas ju av olyckor också! Så vad finns det för argument?! 

Men visst, jag har ingen aning om varför vi lever här på jorden överhuvudtaget, och jag skulle hemskt gärna vilja veta det...men frågan är om man någonsin kommer få reda på det? Visst, jag vet inte om jag tror på Gud...och kanske ska jag ge det en chans...har ju gjort det en gång i tiden, men det är ett tag sedan nu...

Frågan är om det skulle hjälpa mig nånting? Men jag kanske lyckas dämpa familjeoron och framkallar en så kallad familjefrid istället...

Kommentarer
Postat av: Annapanna

Ejdan då, det är inte lätt! Alla dessa frågor om varför vi är här. Det är ingen idé att ens fundera, vi kommer aldrig få nått vettigt svar!
Det där med kyrkan är kluvet asså. Jag skulle heller aldrig få för mig att sätta mig där i två timmar och lyssna, men jag har heller inget emot kyrkor! Vet du vad jag tror? Att vi yngre skulle uppskatta kyrkan mer om dessa gudstjänster byggs upp på ett roligare sätt. Jag skulle faktiskt överväga att gå dit om det var uppbygt på ett annat sätt. Jag tror man ska satsa mer på musiken, alltså ha nån solo artist varje gång som sjunger betydelsefulla men ändå moderna låtar som berör oss ungdomar. För visst finns det många låtar som berör oss och som får oss att tänka till? Det är ett exempel. Sen tror jag att vi skulle ha lättare att gå dit om det var kortare gudstjänster. Asså, en timme kan man klara om man har turen med sig den dagen! eller hur? haha. Japp, jag tror helt enkelt att svenska kyrkan måste börja tänka om! Tänka i ungdomarnas banor! eller hur?

Och du, det där med att försöka vara en trevligare och gladare människa! Det är inte alltid lätt, och man kan ju faktiskt inte vara alla till lags jämt! Men kämpa på Ejdan, jag håller på dig:P haha
Försök se det positiva i allt som är irriterande istället! Brukar funka:P

Hur blir det imorn, ska ni göra nått? Vore nice å va ihop:)
Vi får höras om det! PUSSPUSS!

2008-03-21 @ 12:44:11
URL: http://www.annalindakristina.blogg.se
Postat av: julia

BULLSHIT! BULLSHIIIIIIT!
oh nej nej nej.
faaaaaan..
alla har rätt att tro på vad de vill.
shit vad jag ogillar folk som vill hjärntvätta.
det du behöver är att flytta hemifrån och skaffa ett eget liv, en egen tro och egna uppfattningar.
jag reagerar förbannat starkt på detta inlägget.jag blir så förbannad!
sure. man ska älska sina föräldrar. det ska man. om det är dem som uppfostrat en, gett en mat och förhoppningsvis kärlek. men man behöver inte hålla med dem. Varje individ har ett val. SITT EGET VAL. om inte din far insett detta vid dethär laget tror jag han behöver hjälp. allvarligt talat. jag anser själv att kristendomen är intressant. säkerligen lärorik till viss del. men ise fakta. fakta är här och nu. INTE DÅ. fakta är den du är för stunden inte den du var. om det är någon som ska förändra sitt tankesätt så är det din far. han behöver komma ner på jorden, inte sväva uppe i det blå. om du nu skulle leva ett liv i synd så får du enligt bibeln i vilket fall syndernas förlåtelse vad fasen du än gör. vilket i sig är motsägelsefullt. Jag tror att folk tror på vad de ser. Vad de upplever. Gör en resa till ett annat land. som när vi var i Riga. vilken tankeställare det var. öppnade mitt sinne en del iaf. allt ont har ngt gott med sig. allt man ser gör en visare, mer klok. man ska inte gå miste om någonting. ingenting ska stoppa dig från att gå din egen väg. det enda sättet för en person att bli lycklig är just att gå sin egen väg. att vara den man själv vill vara, göra det man vill. sluta lyssna på andras röster och tänk själv. VAD VILL DU?!

2008-03-22 @ 04:41:48
URL: http://www.jewelsbyjoulie.blogg.se
Postat av: julia

fan, bli inte nedtryckt ejdan. Bli ALDRIG nedtryckt. Stirra in i din fars ögon. Visa fan INGEN rädsla. Stå för vem du är. Han är inte klok om han inte älskar dig för den du är. Inse.

2008-03-22 @ 04:47:33
URL: http://www.jewelsbyjoulie.blogg.se
Postat av: julia

(Sen pratade vi om att de personer och dess familjer som råkar ut för olyckor inte tror på samma sätt som pappa gör och därför har de typ "straffats"...)

Johanna jag blir så förbannad så nu måste jag skriva igen. :S
Dedär asså. skulle någon sagt så till mig hade jag fan aldrig pratat med den människan igen. jag hade ansett att han var psykiskt sjuk och behövde vård.
Allvarligt talat. Dedär e sån bullshit att det får mig spyfärdig. Jag e fan beredd att ta ett snack med din farsa om moral. Vad e detdär för skitsnack. Jag blir så jävla sur. Alla dör på ngt vis. ALLA!!!! hur man dör kan bero på vilken livstil man har. man gör sina val. det är livet. man lär sig av allt och man ska prova allt man vill prova. själv skulle jag hellre ta mitt eget liv än att sitta instängd i en kyrka för resten av mitt liv. för DET är inte livet. LIVET LEVS NU. för varje sekund som går. och att folk skulle straffas.. jag blir så förbannad att jag nästan spricker.

2008-03-22 @ 04:55:03
URL: http://www.jewelsbyjoulie.blogg.se
Postat av: julia

ex: vems fel är det när en människa mördar en annan?
vems e felet när man blir påkörd? ens eget?
vems fel är det när ett oskyldigt barn dör?
vems fel är det när en mamma till 3 barn dör?
vems fel är det när ens bror får cancer?
vems fel är det när en tsunami tar död på tusentals personer?
VEM? inte en chans att en människa förtjänar att dö mer än någon annan. då kan vi ju likagärna gå tillbaka till judeutrotning etc etc. vad gjorde de för fel? de var judar. that's it. ska man straffas för det? ska man behöva utplåna ett helt folk? och låtsas att gud ville det? jag tror inte det va?

2008-03-22 @ 05:03:41
URL: http://www.jewelsbyjoulie.blogg.se
Postat av: julia

ok nu har jag skrivit tillräckligt. men ejdan, förändra inget. du är du och du DUGER mer än väl!
kram /J

2008-03-22 @ 05:05:20
URL: http://www.jewelsbyjoulie.blogg.se
Postat av: julia

kolla min blogg och läs inlägget hey mr. Lägg fram följande argument för din far och fråga hur han ser på saken. Lyssna även till cranberries-ode to my family. Tänkte lite på ditt inlägg när jag skrev. blev så arg att jag satt uppe hela natten och kom på argument. läste till och med bibeln haha. jag e knäpp. men hoppas jag gav dig lite insikt iaf!
/Julia

2008-03-22 @ 07:24:12
URL: http://www.jewelsbyjoulie.blogg.se
Postat av: Nathalie

du sur 70 % av tiden? hahah kom igen ejdan, kan du över huvud taget va sur?:P han måste fått något om bakfoten.

2008-03-22 @ 17:53:17
URL: http://www.nathalian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0