Ett seriöst inlägg.

Ni som inte vill läsa behöver inte, för detta kommer vara djupt och deprimerande. Men jag känner att jag behöver skriva av mig det, för just nu är inget på topp direkt.

Har tenta imorrn, tredje för terminen. Grejen är då den att jag kan den inte, jag borde kunna den, men jag kan verkligen inte. Varför? Ja, det finns en hel del svar på den frågan den som är mest ärlig är väl att jag inte lagt ner så mycket pluggtid som en sådan tenta behöver, jag har grymt dålig självdisciplin. En gång i tiden vet jag att jag kunde det där med att disponera min tid och använda den till nyttiga saker...sen började jag gymnasiet...vilket inte var bra för mitt skolengagemang. Och ja, jag vet mycket väl att gymnasie och högskola är långt ifrån samma sak, men så svårt ska det verkligen inte vara att sätta sig och plugga, men varför, varför gör jag då inte det?! Blir grymt arg på mig själv alltså, så svårt är det inte, plugga är inte svårt.

Återigen, varför? Det måste bero på andra saker och jag tror jag har kommit fram till det, har visserligen bara gått två månader på denna utbildningen, men jag visste redan innerst inne att jag är och kommer aldrig vara en ekonom. Har aldrig intresserat mig för ämnet, jag gick det på gymnasiet...men vad hade man att välja på liksom...språk, samhäll? Kul? inte nånstans, ekonomi var ju det enda som kändes vettigt.

Saken är den att jag gillar nog inte ens siffror o pengar, eller jo, pengar gillar jag ju...men bara för att förbruka inte investera o budgetera. Jag är en människa av den helt andra delen av hjärnan, jag är en person som vill skapa, designa, sy kläder, mode, färg o form, skissa och måla. Varför väljer jag då ekonomi?! Man kan verkligen fråga sig det, men svaret är ju inte så konstigt. Det finns inga jobb inom design osv, inte alls i samma utsträckning som inom ekonomi, vill man bli nått inom modebranschen så måste man vara så fruktansvärt unik och vara vid rätt tillfälle vid rätt tidpunkt för att komma nånstans. Ekonomi däremot, det kommer alltid vara bra att ha, folk behöver alltid hjälp med ekonomi liksom.

Nu kommer man till den slutgiltiga frågan, ska jag verkligen gå ekonomi? Det finns så fruktansvärt mycket jag vill göra, jag ville till exempel gå på högskola och testa på högskolelivet...till 50% är det som jag tänkt mig, de resterande 50% skulle vart komplett om jag tyckt utbildningen var intressant, jag vet jag är riktigt deprimerande nu...men jag måste få ut det här. Kan jag verkligen gå tre år? Kommer jag klara det? Många saker talar för att jag inte ska sluta, mina klasskamrater är jättegoa och Karlstad är en grym stad...vill ju verkligen inte sluta o mista allt det! Men jag lägger verkligen pengar för att gå här och jag lägger framförallt min tid, mitt liv! Saken är den att jag vill inte heller göra mina föräldrar besvikna, de tror jag trivs och klarar av det här...men jag tvekar, tyvärr. Ska jag fortsätta verkligen? För jag kan inte se ljuset, jag kan inte det...


Kommentarer
Postat av: julia

jag gör aldrig något jag mår dåligt av. konsekvenserna av det är något man får stå för. jag klarade inte halmstad, jag har aldrig mått så dåligt. därför valde jag att strunta i det. man ska göra saker som man blir glad av, inte bry sig så mycket om vad andra tycker att man ska.

2009-10-30 @ 13:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0